Dyslexie, ook wel woordblindheid genoemd, betekent letterlijk dat iemand moeite heeft met taal.Bij dyslexie gaat lezen, spellen en ook zelf schrijven, gezien de leeftijd en het onderwijsniveau, veel te moeizaam, terwijl diegene wel een gemiddelde intelligentie heeft. Er is alleen sprake van dyslexie als er geen andere oorzaken zijn die de leesproblemen kunnen verklaren.
Oorzaak
Er zijn meer theorieën in omloop over de oorzaak van dyslexie. Drie veelvoorkomende theorieën zijn:
Naast deze drie theorieën is de wetenschap het er in ieder geval over eens dat dyslexie in grote mate erfelijk bepaald is. Kinderen van ouders met dyslexie hebben een grotere kans om zelf dyslexie te krijgen, dan kinderen waarbij geen dyslexie in de familie voorkomt.
Dyslexie komt voor bij ongeveer 4 procent van alle Nederlanders, waarbij bijna drie keer zoveel jongens als meisjes dyslexie hebben.
(De hersenstichting)
Dyslexie en beelddenken
Tegenwoordig wordt heel vaak de diagnose dyslexie gesteld. Ik zie regelmatig kinderen met dyslexie die ik toch heel goed en snel op weg kan helpen met lezen, spellen, schrijven, begrijpend lezen. Deze specifieke groep dyslecten zijn mijns inziens beelddenkers. De kenmerken van beelddenken en dyslexie zijn gedeeltelijk hetzelfde. Het verschil tussen beide is dat beelddenkers met ondersteuning vrij snel op weg geholpen kunnen worden en mensen met dyslectie niet.
Lees hier meer over de geschiedenis van beelddenken, woordblindheid en dyslexie.
Dyslexie: een gave
Kinderen met dyslexie hebben problemen met het aanleren en vlot toepassen van het lezen en spellen. Ze hebben veel extra oefening nodig. Een vroege herkenning en een gerichte aanpak om dit te verbeteren zijn belangrijk.
Er is echter ook een aantal talenten dat gepaard gaat met dyslexie:
(West, 1991, p. 93)
‘De gave’ van dyslexie
Waar alle mensen met dyslexie goed in zijn:
(Ron Davis, 1994)