Beelddenkers in de klas herkennen
Hoe weet je of een kind in jouw klas een beelddenker is, visueel-ruimtelijk is ingesteld? Het zijn vaak de kinderen waarvan je voelt: het zit er wel in, maar het komt er niet uit. Ze kunnen moeite hebben met het automatiseren, iets weten zonder uit te kunnen leggen hoe ze iets weten. Ook zie ik regelmatig dat ze het antwoord op een som ‘weten’, maar niet kunnen vertellen hoe ze het hebben uitgerekend. Het lijkt wel eens alsof ze de makkelijke dingen moeilijk vinen en de moeilijke dingen makkelijk.
Klik hier voor informatie over de Workshop Beelddenkers in de Klas voor het (primair) basisonderwijs. Of neem contact op met Caroline Wiebenga (06 34 203 503 of wiebenga@debeelddenker.nl ) voor meer informatie of overleg om een workshop of studiedag bij jou op school (basis- en voortgezet onderwijs) te organiseren.
Zie hieronder ook een checklist om de bepalen of jouw leerling een beelddenker is.
Is de leerling een beelddenker?
Als je bovenstaande vragen tenminste negen keer met JA hebt beantwoord, dan is jouw leerling waarschijnlijk een beelddenker (leert in beelden en plaatjes).
Visual-Spatial Learners, copyright 2006 by Alexandra Shires Golon
Het wereldspel: non-verbaal onderzoeksinstrument om te bepalen of een kind een beelddenker is.